WordPress Tips voor zelfstandige professionals (ZZP)

10 Tips voor een succesvolle start van je ZZP website

Als je als ZZP’er aan de slag gaat rijst al gauw de vraag: Hoe kom ik aan nieuwe klanten of cliënten? Je kunt natuurlijk gebruik maken van je bestaande netwerk en dit proberen te vergroten. Maar waarschijnlijk wil je ook mensen bereiken die zich buiten jouw kennissenkring bevinden. Dan is het tijd om online te gaan met een professionele klantwervende website. Maar hoe pak je dit slim aan? Hieronder vind je 10 tips voor een succesvolle online profilering als ZZP’er.

Tip1: Huur een professional!

Ja, er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar waarmee je zelf een website kunt optuigen. Maar voordat je begint, vraag jezelf dan af of je bereid bent om je te verdiepen in zaken als responsive webdesign, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en converterende landingspagina’s. Als je je tijd liever anders besteedt, dan is het advies om een professionele webdesigner in te huren. Dit kan een bureau zijn of een freelancer, zolang er maar een goede klik is met degene die voor je aan de slag gaat.

Tip2: Wees duidelijk over je beschikbare budget.

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft, dan geef je bij de dealer meestal een prijsklasse aan. Daarmee voorkom je dat je proefritjes gaat maken in onbetaalbare bolides. Eigenlijk geldt hetzelfde voor een nieuwe website. Door vooraf duidelijk te zijn over je budget, kan je webdesigner een passend voorstel doen dat realistisch en betaalbaar is. Laat onverlet dat je nog steeds de offertes van verschillende aanbieders moet vergelijken.

Tip3: Maak een selectie van maximaal 3 webdesigners waarmee je om de tafel gaat zitten.

Het heeft weinig zin om 20 offertes op te vragen via e-mail. Kies liever drie designers uit op basis van hun portfolio en ga een persoonlijk gesprek met ze aan. Alleen dan kun je goed bepalen of je met iemand in zee wil gaan. Vraag tijdens een kennismakingsgesprek gerust naar de achtergrond, kwalificaties en ervaring. Je gaat als het goed is voor langere tijd een zakelijke relatie aan. Daar mag je best even samen voor gaan zitten.

Tip4: Bedenk vooraf wat je met je website wilt bereiken.

Het is belangrijk om op voorhand te bepalen met welk doel je een website laat maken. Alleen dan kan een webdesigner je echt goed van dienst zijn. Nieuwe klanten werven, producten of diensten verkopen en een evenement promoten zijn voorbeelden van doelen. Hoe beter jij kunt aangeven wat je wilt bereiken, hoe doeltreffender een website kan worden ingericht. Maar staar je niet blind op één medium. Het is goed mogelijk dat je doel sneller wordt bereikt met behulp van andere tools, zoals een zakelijke Facebook-pagina of een mailing campagne. Laat je goed adviseren!

Tip5: Neem je content bloedserieus.

Content kan een website maken of breken. Besteed hier dus voldoende aandacht aan. Ga je zelf de webteksten schrijven? Zorg dan dat je op de hoogte bent van de zoektermen die je potentiële klanten gebruiken in zoekmachines. Om vindbaar te zijn is het belangrijk dat deze op een goede manier worden verwerkt in de teksten. Ook foto’s en video’s kunnen bijdragen aan een betere positie in Google. Maar nog veel belangrijker, zorg dat je content perfect is afgestemd op je doelgroep. Dat geldt zowel voor de tone of voice als de inhoudelijke boodschap. Overweeg om daarbij de diensten in te schakelen van een professionele tekstschrijver en/of fotograaf. Bij voorkeur in combinatie met een specialist op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en online marketing.

Tip6: Wees kieskeurig met je domeinnaam.

Het kiezen van een domeinnaam is soms best lastig. Om te beginnen zijn veel domeinnamen al bezet. Voor een domein dat eindigt op .nl kun je dit makkelijk checken op de website van SIDN. Gebruik bij voorkeur je bedrijfsnaam (bijv. www.janssen-coaching.nl), zodat je makkelijk wordt gevonden door (Nederlandse) klanten die je opzoeken in Google. Probeer het domein kort te houden en gebruik zo weinig mogelijk koppeltekens. Exotische extensies als .coach of .consulting kun je beter vermijden omdat deze minder goed scoren in zoekmachines en een spammy (lees: onbetrouwbare) uitstraling hebben.

Tip7: Laat jezelf zien.

De diensten die je als ZZP’er aanbiedt zijn waarschijnlijk niet uniek, je persoonlijkheid is dat wel. Jouw prettige eigenheid kan de doorslaggevende factor zijn bij het gunnen van een opdracht. Zorg dus dat je niet alleen je zakelijke kant laat zien, maar belicht ook persoonlijke aspecten zoals je drijfveren en achtergrond. Een goede foto kan ook geen kwaad, bij voorkeur genomen door een fotograaf met oog voor online communicatie. Wil je nog meer opvallen? Plaats dan een korte video op je website waarin je jezelf en je bedrijf introduceert.

Tip8: Beknibbel niet op webhosting.

De prijzen voor webhosting lopen behoorlijk uiteen en het is niet altijd eenvoudig om te bepalen wat je precies nodig hebt voor je website. Toch is de keuze voor kwalitatief goede hosting van levensbelang voor je site. Dat heeft alles te maken met de laadsnelheid van de webpagina’s. Deze is vaak belabberd op de overvolle servers van budget-hosts. Dat leidt niet alleen tot bezoekers die afhaken omdat je website te lang moet laden, maar ook tot een slechtere positie binnen zoekmachines. Google geeft namelijk voorrang aan sites die lekker snel werken. Ga dus voor A-kwaliteit!

Tip9: Leer hoe je je website zelf kunt bijwerken.

Dit is een goed idee om meerdere redenen. Om te beginnen scheelt het in de kosten, want je hoeft niet elke keer je webdesigner in te schakelen als je een tekst of afbeelding wilt wijzigen. Door de regie in eigen hand te nemen ervaar je ook meer betrokkenheid bij je website en zal je nieuwe inzichten sneller doorvoeren. Het up-to-date houden van de inhoud heeft weer een gunstig effect op je positie in Google, want websites die regelmatig worden bijgewerkt doen het beter in de zoekmachines. Heb je nog meer goede redenen nodig?

Tip10: Keep calm and call your webdesigner!

Er komt veel kijken bij het lanceren van een nieuwe website. En dat is nog maar het begin, want daarna volgen activiteiten als online marketing, zoekmachineoptimalisatie, evaluatie van bezoekersstatistieken, et cetera. Kortom, om online succesvol te zijn en te blijven is een hoop expertise nodig. Maak afspraken met je webdesigner over de vervolgstappen en aarzel niet om te bellen als je er zelf even niet uitkomt.